Tempels, Boeddha’s en Stupa’s

25 juli 2017 - Anuradhapura, Sri Lanka

Op maandag zouden we om 10 uur worden opgehaald door onze chauffeur, maar we moeten nog even wennen aan het Srilankaans kwartiertje. Ook zij kennen deze. Dus om 10:30 uur komt Sithara, onze chauffeur, dan eindelijk.

We gaan op weg, maar eerst nog even langs een katholieke kerk in Colombo. Er zijn blijkbaar in dit gedeelte van het land veel katholieken. Dus even kijken in de kerk en dan weer door.

We hebben een lange rit voor de boeg van 4 uur rijden.

Onderweg komen we langs een Tamil-tempel, hier worden niet alleen de goede goden geëerd, maar ook de kwaden. We moeten onze lange broek aan en dat zullen we nog moeten doen bij alle heilige plaatsen.

20170724_122357

20170724_122959

Onze chauffeur, een echte ritselaar, heeft voor ons geregeld dat we een special privilege krijgen. We worden gezegend met een rode stip op ons hoofd, waar we de hele dag mee hebben rondgelopen.

Dan stoppen we onderweg voor een speciale vrucht, de rambutan. Deze is rood en stekelig met een zoete witte vrucht. Helaas hebben we geen foto, want Kyan vond het heel erg lekker, dus het was snel op.

Toen was het al weer tijd voor de lunch, rice and curry, typisch Srilankaans.

IMG_3983

We waren al bijna bij het hotel, dus we dachten dat we daar naartoe gingen, maar niets was minder waar.

We gingen namelijk nog de oude koningsstad Anuradharpura bekijken, maar dan ook alles.

Dus we hebben heel veel stupa’s en Boeddha’s gezien en de heilige Bodhiboom, zie foto’s.

20170724_163729

20170724_170612

IMG_3996

IMG_3998

IMG_4019IMG_4027

IMG_4040IMG_4041

IMG_4046IMG_4047

Om 19 uur eindelijk aangekomen in ons hotel.

20170724_202347

De volgende dag was de bestemming Mihintale. Dit is de eerste gestichte stad van Sri Lanka.

Onderweg nog even water gehaald en dat was maar goed ook, want het was erg heet daar.

Na 424 treden te hebben geklommen, waren we er nog niet. Nee, dit was nog maar het begin.

Hier konden pas de tickets worden gekocht en dan nog weer heel veel tredes.

We zagen eerst de plekken waar de monniken vroeger aten, offerden en baden, daarna was het tijd om de schoenen uit te doen en mochten we op sokken of blote voeten verder over de hete stenen.

IMG_4086

IMG_4103

We namen eerst de trap naar een stupa, vervolgens naar een rots waar de monnik de koning had toegeroepen om vrede te stichten. Toen we ook deze rots hadden beklommen, zei de chauffeur dat de meeste toeristen deze rots niet beklommen vanwege de hitte en gladde stenen. Maar toen waren we al beneden. Iris en Roy zijn nog naar de witte Boeddha geklommen en toen konden we weer alle tredes naar beneden.

20170725_115411

IMG_4095

20170725_121426

Onderweg naar het hotel nog even geluncht, weer rice en curry.

Daarna lekker gezwommen in het zwembad en gerelaxt.

1. Marina:
    25 juli 2017
    Wat hebben jullie al veel gezien deze paar dagen! Als dat zo doorgaat komen jullie uitgeput terug.
    Wat een geluk dat jullie sokken aanhadden op die warme stenen!
    Knap hoor zoveel treden. Of krijgt fe chauffeur betaald voor iedere tree? Haha.
    Slaap lekker vannacht dat gaat vast lukken.
    Liefs, Marina
  2. Hanneke Leeuw:
    26 juli 2017
    Wederom mooie foto's en dat hebben jullie idd al veel gezien.
  3. Roy, Eveline, Iris en Kyan:
    26 juli 2017
    De chauffeur krijgt niet betaald voor het aantal treden, hij gaat gewoon met ons alle trappen op. Hij doet voor ons de airco aan in de auto, terwijl hij dan zelf met een muts opzit.
    Het is wel een fijne manier van reizen, zo met chauffeur. Hij brengt ons overal naartoe, bv naar restaurants waar we zelf nooit naartoe zouden gaan.