Van een warme optocht naar een koude theeplantage

2 augustus 2017 - Arugam Bay, Sri Lanka

Nadat we lekker hebben uitgerust aan het strand van Trincomalee, is het alweer tijd om naar Kandy te gaan. We vertrekken errug vroeg, want het is 6 uur rijden.

Onderweg hebben we een stop bij een Srilankaans foodcourt, door de overheid gecontroleerd. Die zijn door het hele land te vinden en hier kun je Srilankaanse gerechten kopen die ter plekke worden gemaakt.

We nemen een soort van pannenkoekjes en iets wat lijkt op een oliebol.

Daarna gaan we weer verder en stoppen we bij een Herbal en Spice garden. Hier krijgen we uitleg over de geneeskrachtige werking van de bomen en planten die in de tuin staan en we drinken een kopje kruidenthee.

Eindelijk zijn we dan in Kandy. Het is de tijd van het Perahera festival. 12 dagen lang wordt de heilige Tand van Boeddha op schitterend uitgedoste olifanten door de stad gedragen en wij zijn er precies in deze tijd, dus dat willen we wel zien. Deze processie duurt namelijk 2,5 uur en dan zijn er speciaal voor de toeristen zitplaatsen gecreëerd op balkons en winkels. Hiervoor moet je natuurlijk wel betalen, ze denken dat toeristen heel veel geld hebben, dus de kaartjes zijn best duur. Onze chauffeur is de hele tijd al aan het bellen om kaartjes te regelen, natuurlijk a special price voor ons.

We komen aan bij het hotel, Kyan en Iris duiken nog even het zwembad in en dan kunnen we al richting Kandy. De tempel gaan we morgen zien, want daar is het nu te druk voor. Nog even eten bij de KFC, Kyan is helemaal blij na alle rijst en curry.

We lopen richting de plek waar we de processie kunnen gaan bekijken. We hebben Balcony-seats, dus we zitten boven. We lopen een auto-onderdelenwinkel binnen, helemaal achterin is een trapje naar boven en dan lopen we richting het speciaal daarvoor gebouwde balkon, ze zijn nog met het laatste bezig. Of het volgens de bouwvoorschriften is, dat weten we niet. We zitten met 27 mensen op het balkon, dus dat is flink verdienen voor die mensen.

Om 20 uur begint het eindelijk en zien we dansers, trommelaars en wel honderd olifanten. Deze olifanten zijn speciaal getraind voor deze processie. Wij vinden het wel een beetje zielig voor de olifanten.

2,5 uur later is het afgelopen en kunnen we eindelijk naar ons hotel.

De volgende ochtend is het al weer vroeg dag en gaan we de tempel van de Heilige tand bekijken. Het is er al erg druk om 8 uur ’s ochtends. We gaan ook naar de Botanical Garden van Kandy en dan is het tijd om op weg te gaan naar Nuwara Elya. Onderweg vertelt de chauffeur dat hij jarig is vandaag, dus wij hebben voor hem gezongen. Hij heeft speciaal voor ons sandwiches gehaald en mangodrink.

We komen dichterbij Nuwara Elya en het wordt kouder en kouder en het regent heel hard. We geloven de chauffeur niet dat het koud is, hij vindt het al koud met de airco, maar we moeten hem toch gelijk geven.

We stoppen bij een theefabriek in de stromende regen en krijgen daar, gelukkig wel binnen, uitleg over het proces van theemaken. De mevrouw die ons rondleidt, heeft een erg hoge stem, maar we kunnen haar wel begrijpen. Daarna gaan we theeproeven en we nemen er een gebakje bij, ook voor onze chauffeur vanwege zijn verjaardag. We kopen nog thee en dan rijden we richting ons hotel.

Het plaatsje Nuwara Elya wordt ook wel Little England genoemd vanwege de huizen en het klimaat. We hebben een hotel bovenop de berg, dat ook wel in Oostenrijk kan staan. De lange broek aan en een vest en dan nog even het stadje in.

’s Avonds wordt de open haard aangestoken en slapen voor het eerst deze vakantie onder dikke dekens.

Morgen pakken we de trein naar Ella, dit moet een hele mooie treinreis zijn.

Foto’s en video’s staan apart in het album.

1. Marina:
    2 augustus 2017
    Wat veel kilometers en mooie belevenissen weer.
    En na al die rijst snap ik de KFC, Kyan.
    Jammer dat Mac Donalds niet op Sri Lanka zit.
    Veel plezier aan het strand morgen!
  2. Paula:
    2 augustus 2017
    Goede timing dat jullie bij het festival konden zijn! Ziet er weer heel mooi de foto's. De foto met eten ziet er wel erg lekker uit, al heb je geen idee wat je kiest.
    Veel plezier morgen op weg naar Ella.
  3. Claudia:
    3 augustus 2017
    Hallo buurtjes! Wat een prachtige foto's en verhalen zeg! Ben benieuwd naar de rest
  4. Lia en René:
    4 augustus 2017
    Mooie belevenissen! Wel eng zo'n proffessorisch bslcon, maar ja, dan heb je wel goed zicht!